05 September 2018

anxiety & panic disorder

Assalamualaikum & hello people !


As the title above , I'll blog about Anxiety & Panic Disorder. I'll share my own experience facing anxiety & panic disorder. It all started when I entered University (2011). At that time I rasa macam normal lah kan ada rasa nervous nak buat presentation , tapi lama-lama rasa macam makin teruk pula even in a group presentation pun rasa nervous to the max !. Lagi-lagi bila tengok classmates lain present elok je , lancar je. Masa tu rasa macam diri sendiri bodoh sangat sebab buat presentation benda yang dah belajar pun boleh nervous beria. Allah knows how bad my nervous was.


Ok enough with my anxiety story masa kat Universiti. Jangan mengenang benda dah lepas gitu !.
Sampai lah sekarang dah habis study , rasa anxiety & panic disorder masih ada. In fact , sebab anxiety & panic disorder ni lah it took about 7 years for me nak dapat license !!. Macam tak logik kan. Tapi itu lah fakta nya. Right after SPM 2008 , my mom register kan I for driving class. Masa tu mana ada belajar auto. So kena lah kita paksa rela belajar manual. Shaking gila wei of course lah kan. I don't know lah kalau orang lain pernah langgar tak divider kat driving school more than once ??. Since that day , terus give up nak continue belajar memandu. Alhamdulillah 2 years ago , I berjaya dapat license P. Tapi biasa lah sebabkan Anxiety & Panic Disorder , until now takut nak drive. I feel like I akan langgar kereta depan or kereta belakang akan langgar I. Teruk gila kan?. That's what I always feel whenener nak drive. I rather commute public transport ( MRT , Uber & Grab is my best friend!).


Alhamdulillah I belum and tak masuk tahap depression. Blessed and thankful for that. As much as I pray to Allah to overcome my Anxiety & Panic Disorder, I pray juga untuk dijauhkan dari depression. I read a lot of confessions about depression, be it in Malaysia or international. Some people think that , those yang ada Anxiety & Panic Disorder ni attention seeker, no comment for that because maybe yes some seek for attention , which is they need someone to talk with , someone who can listen their story and etc. Just lend your ears ok :).


Ada juga yang cakap , yang selalu depress atau stress ni mesti jauh dari Allah , al-quran , solat tak cukup & alot more negatives words. I'm neutral on this matter. Maybe yes some people yang jauh dari Allah , al-quran , solat selalu tinggal & etc ni mesti hidup tak tenang, tapi ada juga yang solat 5 waktu cukup , solat sunat tak pernah tinggal, al-quran dibaca setiap kali lepas solat , puasa sunat & tak pernah tinggal amalan sunat yang lain , still diuji dengan ujian macam ni. It's all about Allah SWT uji tanda Dia sayang kat kita & nak bagi kita lagi dekat dengan dia.


Last but not least , always pray to Allah SWT to give us strength to fight our Anxiety & Panic Disorder and Depression . Dan semoga ujian yang kita hadapi ni sebagai penghapus dosa-dosa kita yang banyak gila. Yang belum rasa and tak ada rasa macam ni , bersyukur lah dan jangan kita judge relationship kawan-kawan atau saudara-mara kita yang "terpilih" untuk ada Anxiety & Panic Disorder and Depression ni jauh dari Allah. Allah SWT je Maha Mengetahui & Dia takkan uji kita dengan beban yang kita tak boleh tanggung.
Be kind always !

No comments: